csm2017 language srb flag csm2017 language eng flag


Pitanja i odgovori


Sa kojom kategorijom može da se vozi moped (skuter) na struju?

Sa AM kategorijom. Ovo važi samo ako je zakonski reč o mopedu – tj. ako mu maksimalna brzina nije veća od 45 km/h, a snaga motora od 4 kW. Ukoliko mu je maksimalna brzina veća od 45 km/h ili snaga motora veća od 4 kW, onda AM kategorija nije dovoljna već je neophodna A1, A2 ili A kategorija u zavisnosti od snage motora i odnosa snage motora i mase vozila.

Pogledajmo šta kaže zakon:
1) A1 - Motocikli čija radna zapremina motora nije veća 125 cm3 i snage motora do 11 kW čiji odnos snage motora i mase vozila nije veći od 0,1 kW/kg i teški tricikli čija snaga motora ne prelazi 15 kW,
2) A2 - Motocikli čija snaga motora nije veća od 35 kW i čiji odnos snage motora i mase vozila nije veći od 0,2 kW/kg,
3) A - Motocikli i teški tricikli čija snaga motora prelazi 15 kW,
Zakon ovde ne pravi razliku između motocikala na električni i na klasičan pogon – gleda se snaga motora, bez obzira da li je reč o elektromotoru ili klasičnom motoru.



Koliko košta registracija električnog skutera?

Električni skuter (moped) mora da se registruje svake godine. Procedura je ista kao kod klasičnog mopeda.

Prva registracija je oko 5.500-7.000 dinara, u zavisnosti od cene tehničkog pregleda i drugih „detalja“. Uz potvrdu o kupovini „novog“ vozila kupac se oslobadja odlaska na prva dva tehnička pregleda i samim tim prva registracija može iznositi i jeftinije. Svaka sledeća registracija je jeftinija, pošto se ne plaćaju registarske tablice i saobraćajna dozvola.



Kvarovi i garancija?

Ove stavke su još dva razloga da dobro proverite kakav električni skuter i od koga kupujete. Ako vam neko kaže da na električnom skuteru nema šta da se pokvari, znajte da je to daleko od istine. To što umesto klasičnog motora ima elektromotor, ne znači da je imun na kvarove. Tu su svi ostali delovi i komponente koji su isti ili slični kod električnih i klasičnih skutera. To što umesto klasičnog motora ima elektromotor, ne znači da je imun na kvarove. Tu su svi ostali delovi i komponente koji su isti ili slični kod električnih i klasičnih skutera.

Stoga dobro proverite o kojem je proizvođaču i modelu reč. SunRa je kineski lider u industriji električnih vozila sa godišnjim proizvodnim kapacitetom od 4 miliona električnih vozila raznih modela.

Ako se nađete u situaciji da se skuter pokvari, pa ne možete da nađete deo za njega ili ne možete da ostvarite garanciju, sva početna ušteda zbog niske cene može da padne u vodu. Kao i kod svih drugih proizvoda, električni skuteri sumnjivog porekla mogu da imaju jedne karakteristike na papiru, a druge u praksi, od kapaciteta i trajnosti baterije, do maksimalne brzine.



Koliko može da se pređe sa jednim punjenjem baterije?

Prosek je 40-60 kilometara, ali isto kao što potrošnja goriva kod klasičnih motora zavisi od stila vožnje, i kod električnih skutera brzina pražnjenja baterije zavisi od brzine kojom se krećete, intenziteta ubrzanja, težine vozača (i putnika), čeonog vetra... Dakle, ako pri svakom kretanju oštro ubrzavate ili imate saputnika, računajte na osetno smanjenje autonomije, odnosno dometa – tj. broja kilometara koji možete da pređete sa jednim punjenjem baterije. Nedovoljno naduvani pneumatici takođe imaju uticaj na potrošnju električne energije.



Koja je maksimalna brzina električnog skutera, tj. mopeda?

Zakonsko ograničenje je 45 km/h, tako da je skoro svima maksimalna brzina upravo 45 km/h.



Koliko dugo traje punjenje baterije?

Zavisi od vrste i kapaciteta baterije, kao i od toga koliko je ispražnjena – u proseku od 5 do 8 sati. Naravno, ne morate da čekate da se baterija napuni do 100%. Treba imati u vidu da brzina punjenja baterije nije konstantna, već se menja u zavisnosti od toga koliko je baterija napunjena.



Koliki je životni vek baterije?

Životni vek zavisi od vrste baterije, broja punjenja i uslova korišćenja, ali i od toga kako definišemo kraj životnog veka. Naime, svakoj bateriji vremenom opada kapacitet. Ako posle tri godine bateriji ostane 70% prvobitnog kapaciteta, može se reći da je vreme za zamenu iako ona i dalje može da se koristi. Od vlasnika zavisi kada će je zameniti.

Neki proizvođači definišu životni vek baterije prema broju punjenja pa tako i mi – npr. 400 - 800 ciklusa punjenja. To ne znači da je baterija „gotova“ nakon što je napunite 400 ili 800 puta.

Čitava priča oko baterija je prilično komplikovana, pa ne može uopšteno da se objašnjava. Prvo mora da se odredi da li pričamo o litijum-jonskim ili nekim drugim, tu je zatim sofisticiranost sistema koji kontroliše punjenje baterije, što u velikoj meri utiče na njen životni vek...



Preuzeto sa: www.polovniautomobili.com